یکی از مهترین متریال های استفاده شده در اکثر بسته بندی ها مقوا می باشد. مقوای پشت طوسی، مقوای گلاسه، مقواهای بافت دار از جمله مقواهای رایج در این صنعت به حساب می آیند. مقواهای پشت طوسی دارای یک سطح پرداخت شده و مشابه به گلاسه بوده و سطح پشتی آن پرداخت نشده و به رنگ طوسی می باشد. از این مقوا به دلیل کیفیت متوسط آن در بسته بندی های درجه دو مورد استفاده قرار می گیرید. بسته بندی هایی مانند: فیلتر هوای ماشین، شوینده ها و مواد بهداشتی، و ... این مقوا در وزن های گوناگون 220، 250، 280، 300، 350 و بعضا 400 گرم تولید شده که برای مصارف گوناگون مناسب می باشد. برای بسته بندی هایی که از لحاظ کیفیت دارای اهمیت می باشند (در اصطلاح بسته بندی های ویترینی) از این مقوا استفاده نمی شود. از جمله برندهای مطرح تولید کننده ی مقوای پشت طوسی می توان به شرکت Hansol و اترک اشاره نمود.
مقوای گلاسه: (Glossy)
این مقوا از بهترین و رایج ترین دسته مقواهای با کیفیت به حساب می آید که دارای سطحی یکنواخت و پرداخت شده می باشد. سطح صاف این مقوا سبب می گردد تا مرکب پذیری ان بسیار عالی باشد و چاپ های انجام شده به روی آن بسیار با کیفیت باشد. در فرایند تولید این مقوا پس از تولید اولیه سطح کار را پرداخت کرده و دو طرف آن را با توجه به سفارش براق یا مات نموده و در قطع های گوناگون برش می زنند یا به صورت رول بسته بندی می کنند. این مقوا در گرماژ 30 تا 500 گرم تولید و به بازار عرضه می گردد. (وزن های پایین را کاغذ می نامند) برای بسته بندی های درجه یک از این دسته مقوا استفاده می گردد.
مقواهای بافت دار:
مقواهایی از قبیل کتان، سوزنی، فابریانو، تیزیانو و ... در دسته ی مقواهای بافت دار قرار دارند. این مقواها به دلیل داشتن درصد بالای کتان و همچنین بافت هایی از قبیل موازی، چکشی، سوزنی شکل و ... جلوه ای متفاوت از بسته بندی را نمایان نموده که می تواند در محصولاتی که نیاز به جلب توجه ویژه و اثری هنری دارد نقش آفرینی کند. استفاده از این دسته از مقواها در بسته بندی هایی از قبیل: جواهرات ارزان قیمت، جعبه های کادویی، محصولات فانتزی و ... کاربردی مناسب دارد. این دسته از مقواها دارای وزن هایی حدود بوده و عمده وزن های وارد شده ی آنها به کشور در حدود 300 گرم می باشد. در استفاده از این مقواها به دلیل نداشتن سطح مقاوم در برابر رطوبت نکات و اصولی حائز اهمیت بوده که در ادامه و مباحث دیگر به آنها می پردازیم.
از متریال های مهم دیگر در صنعت بسته بندی می توان به فلزات، شیشه، پلاستیک و چوب اشاره کرد:
فلزات:
آلومینیوم: از آلومینیوم در مصارفی از جمله قوطی های نوشیدنی استفاده می گردد که با توجه به محدودیت تکنولژی در کشور بسته بندی ها در کشورهای دیگر تولید و چاپ شده و بعضا شاهد چاپ این قوطی ها در کشور می باشیم. آهن: در بسته بندی هایی از قبیل کنسروها و تن ها ورق های آهن کاربرد فراوانی دارند. شیوه ی چاپی مستقیم به وسیله ی ماشین آلات افست مخصوص و همچنین چاپ لیبل به روی کاغذ و نصب ان به روی قوطی های کنسرو از شیوه های بسته بندی آهن به حساب می آید.
شیشه:
با نگاهی گذرا به فروشگاه های گوناگون مانند مارکت های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و ... در می یابی که یکی از مهترین متریال های بسته بندی شیشه به حساب می آید. نوشیدنی ها، عطرها، سس های گوناگون و ... از جمله بسته بندی های شیشه ای می باشد. شیشه ها در رنگ های گوناگون موجود و در بسته بندی قابل استفاده می باشد. به طور کلی سطح شیشه صیقلی، صاف و براق می باشد. در صورت نیاز به مات نمودن سطح شیشه می توان از تکنیک سند بلاست استفاده نمود. (سطح شیشه را به وسیله ی پاشیدن ماسه های ریز و داغ مات می کنند.)
پلاستیک ها: پلاستیک ها در صنعت بسته بندی به دو دسته ی اصلی تقسیم می گردند:
1- ترموست ها
2- ترموپلاست ها
ترموست ها: این دسته از مواد ها در مقابل گرما سخت می شوند که در بسته بندی هایی مانند دوی پک مورد استفاده قرار میگیرند. ترموپلاست ها: ترموپلاست ها بر خلاف ترموست ها در مقابل گرما واکنشی متفاوت نشان داده و حالت نرمی و انعطاف پذیری به خود میگیرند که می توان از نمونه ی ترموپلاست ها به سیستم بسته بندی شیرینک اشاره نمود.
چوب:
گاهی برای بسته بندی محصولاتی خاص از چوب ها استفاده می گردد. باید این موضوع را در نظر داشت که عمده چوب های استفاده شده در صنعت بسته بندی از خانواده ی فرآوری شده می باشدکه عمدتا آن را با نام MDF می شناسیم. همچنین می توان در پکیج های خاص از چوب های طبیعی استفاده نمود، اما از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. تکمیلی بخش
فلزات و پلاستیک ها:
در سال های گذشته محصولات نوشیدنی مانند شیرها، آبمیوه ها و ... در بسته بندی هایی چند لایه تولید و عرضه می گردد که این بسته بندی ها را عموما با نام تترا پک (Tetra Pack) می شناسند. این دسته از بسته بندی ها از لایه های مختلفی مانند: پلی اتیلن، آلومینیوم و کاغذ تشکیل شده است. تترا پک ها دارای مزایایی همچون قیمت تولید پایین تر، مانور بالاتر در طراحی، رنگ پذیری بهتر به واسطه ی استفاده از کاغذ در لایه ی بیرونی، قابلیت استریلیزه و هموژونیزه کردن مواد داخل، حمل و نقل آسان و بی خطر و همچنین وزن پایین تر محصول تولید شده (به واسطه ی حذف شیشه) می باشند. می توان تولید تترا پک ها را انقلابی نوین در زمینه ی بسته بندی نوشیدنی ها عنوان کرد.
گران بودن هزینه های چاپ، تولید و پخش و ارسال پستی کاتالوگ، عدم دسترسی به وب سایت در صورت قطع اینترنت و ... باعث رشد روز افزون نرم افزارهای موبایل که به صورت آفلاین بر روی تلفن همراه قابل استفاده می باشند، گردیده است.