از خلق کاتالوگ در جهان تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد ، برای به وجود آوردن انگیزه ، رقابت و معرفی بازار تولید و عرضه شده به بازار، اقدام به خلق شیوه نوینی از پدیده های گرافیک کردند تا مخاطبان بتوانند در فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود، با تولیدات عرضه شده آن شرکت آشنا شوند.
کاتالوگهاي الکترونيکي با بهره گيري از انواع رسانه هاي متفاوت مانند گفتار، موسيقي، عکس، متن، انيميشن و محيط هاي تعاملي ، با محيطي پويا و جذاب، بدون هيچ محدوديتي خواسته سازمان ها و شرکت ها را فراهم می نماید .
کاتالوگ مجموعه ای از اوراق تبلیغاتی است که عموما در یک مجموعه و به صورت یک مجلد به مشتریان برای معرفی محصول (کالا یا خدمات) یک بنگاه تجاری تولید میشود. هزینه زیاد تولید، مدت زمان چاپ، سرعت پایین در رساندن کاتالوگ به دست مشتری، محدودیت جغرافیایی در ارسال کاتالوگ، محدودیت در اصلاح خطاها و یا تغییرات احتمالی از جمله مشکلات کاتالوگ های چاپی به شمار می رود.
کاتالوگ الکترونيکي بر روي يک سی دی با طرح اختصاصي نام شرکت و ... قرار میگیرد و در درون يک پکيج چاپي قرارگرفته و به مشتريان ارائه خواهد میشود. پس از قرارگيري در کامپيوتر به صورت خودکار اجرا و نياز به نصب بر روي سيستم را ندارد. کاربر بدون کوچکترين دانشي از کامپيوتر مي تواند از کاتالوگ الکترونيک استفاده نمايد و به راحتي اقدام به ورق زدن و مشاهده صفحات مختلف کاتالوگ الکترونيکي نمايد.