از دغدغه های امروز صاحبان صنایع مسئله بسته بندی است. مسئله ای بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر ظاهر زیبا، شکیل و اقتصادی مستلزم همراهی با یک طراحی حرفه ای و اثر گذار می باشد. چرا که بسته بندی محصولات به نوعی تابلوی تبلیغاتی محصولات است که وارد منازل می شود .
بسته بندی در بهترین تعریف، به عنوان یك سیستم هماهنگ توصیف میشود كه هدف از آن آماده سازی كالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار كردن، فروش و مصرف می باشد.
بسته بندی یك عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است كه در بنیادی ترین شكل خود، كاركرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل میشود. بسته بندی نوعی عملكرد خدماتی است كه به خودی خود نمی تواند وجود داشته باشد؛ زیرا به یك كالا نیازمند است. اگر كالایی وجود نداشت، هیچ نیازی به بسته بندی نبود.
علم طراحی بستهبندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونه ای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد گردد. بستهبندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بستهها میشود. بستهبندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، بطوریکه ما در تمام اطراف خود آنرا مشاهده میکنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بستهبندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بستهبندی محافظت از محصول است. بستهبندی با برچسبهای استاندارد این امکان را به ما میدهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمانهای معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گامهای مهمی در تدوین استانداردهای بستهبندی و مشخصات فنی آن برداشتهاند. طراحی بسته بندی شامل طراحی فیزیک بسته بندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به نظر می رسد طراحی بسته بندی باید زیر گروه طراحی محصول باشد به گونه ای که به طراحی بسته بندی به عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد.
غیر از خود محصول كه مشتری در صورت خرید با آن آشنا می شود، اولین و نزدیك ترین ارتباط بصری مشتری با كالا از طریق بسته بندی است. بسته بندی نا مناسب، بر روحیه جامعه مصرف كننده تأثیر نا مطلوبی برجای می گذارد. به طوری كه استنباط مصرف كننده از محصول، با بسته بندی نامناسب مانند تأثیر رفتار فروشنده بی حوصله درآخر وقت كار روزانه است، كه اغلب از نظر روانی موجب رنجش خاطر مشتری می گردد. اما بسته بندی مناسب از طریق ارتباط بصری اطلاعات كاملی را در مورد محصول و تولید كننده به مخاطب یا مصرف کننده منتقل می كند.