کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.
کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.
کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود. در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و ...را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد. اگر شما تولید کننده یک محصول آرایشی و بهداشتی هستید، کاتالوگ شما برای داروخانه ها، مغازه دارها و یا واسطه های پخش این محصولات تهیه و طراحی می گردد و حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات شما به صورت کلی یا جزئی است. مثلا کاتالوگ شما می تواند شامل کلیه تولیداتتان از قبیل صابون، شامپو، کرم و ... باشد که آنها نیز به نوبه خود ریزتر شده و شامل انواع شامپو و انواع کرم باشد، یا می توانید کاتالوگ جداگانه های برای هر کدام از محصولات خود مثلا مجموعه شامپوها یا کرم ها، تهیه کنید. چیزی که مهم است اطلاعات داخل این کاتالوگ هاست . این اطلاعات شامل قیمت محصول، سایز محصول (احیانا اگر مهم باشد) تعداد محصول در یک کارتن، اندازه کارتن، قیمت کل کارتن (حاوی n عدد محصول)، تعداد رنگ از هر محصول در کارتن (اگر مهم باشد) و ... پر واضح است که این اطلاعات برای فروشنده یا واسطه تهیه شده است و به مصرف کننده مربوط نمی شود. ارائه شناخت از تولیدات چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی، نشان دادن تصاویری از محصولات تولیدی، معرفی شاخه های مختلف تولید و معرفی ساختار و مشخصات فنی محصولات از طریق متن نوشتاری و… همه و همه از عملکردهای سنجیده کاتالوگ بود .
از ویژگی های کاتالوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ -قابلیت حمل آسان و امکان مطالعه آن در زمان فراغت ۲-خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح ۳-برقراری ارتباط بدون واسطه با پیام گیر ۴-ترکیب تصویر با متن در جهت ایجاد شناخت بیشتر در مخاطب ۵-فراهم آوردن امکان انتخاب دقیق و سنجیده برای مخاطب به جهت ایجاد فرصت مناسب برای مطالعه ۶-کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده ترعمل می کند.
ساختار کاتالوگ
در اوایل تنظیم و خلق کاتالوگ شکل آن به صورت یک برگه پشت و رو بود که بیشتر به تراکت شبیه بود ولی روی جلد آن حال و هوای پوستر داشت . در اوایل سال های ۱۹۷۰میلادی ابعاد آن به صورت استاندارد ۳۰×۲۱ در کشور فرانسه تعریف شد. طبق این تعریف کاتالوگ ها معمولا از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب و هدایت مخاطبین استفاده می شود. اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز شما و سلیقه تان متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کنند.
موارد عمده ای که باید در یک کاتالوگ خوب منظور شود عبارتند از:
۱-خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ . ۲-معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد ـ ایزوهای موجود و...) ۳- معرفی هرچه بیشتر در خصوص بهترین ساخته ها و خدمات . ۴- دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به پیام گیر ها به جهت مشخصات فنی، خدمات ارایه شده، قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات مشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می باشد . ۵- وجود تصاویر و متن نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم گیری خود سرعت می بخشد . ۶-کاتالوگ می بایست دید مقایسه ای به وجود آورد. بدین صورت که پیامگیر و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل، کیفیت، کاربری، استحکام و از همه مهمتر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتوانند یکی را که با شرایطمورد انتظارشان سازگار است انتخاب و خریداری کنند . ۷- درج آدرس ، تلفن و آدرس اینترنتی
مهمترین عنصر یک کاتالوگ، تصویر محصول است. اولین عنصر بصری که می تواند توجه سفارش دهنده ها را جلب و نیاز به خرید را در او ایجاد کند. استفاده ار تصاویر انحصاری و با کیفیت از مهمترین نکات قابل توجه در طراحی و اجرا کاتالوگ می باشد. در برخی صنایع و از طریق برخی از فروشندگان شما می توانید تصاویر بی نظیری از محصولاتشان را تهیه کرده و در کاتالوگ خود استفاده کنید. و بهمین ترتیب رقبای شما نیز می توانند از همان تصاویر استفاده نمایند. تقریبا تمامی تصاویر آماده فاقد کیفیت لازم می باشند بدلیل عدم استفاده از نیروی متخصص در تامین عکس ، به همین دلیل این موارد کیفیت کاتالوگ را به شدت پائین می آورند. این موضوع باعث می شود کاتالوگ شما خاصیت ظاهر منحصر بفرد خود را از دست می دهد. ت تقریبا نیمی از مشتریان جدید ما کار خود را به عنوان شرکتهای اینترنتی و آنلاین آغاز کرده اند و تصاویری که تا کنون تهیه کرده اند تصاویر با کیفیت پایین اینترنتی هستند. معمولا این نوع تصاویر مناسب برای چاپ کاتالوگ نیستندو کیفیتی در حد یک چهارم کیفیت لازم را دارند که این منجر به آسیب رساندن به طراحی و متعاقبا تاثیر منفی بر فروش می گردد.
عکسبرداری از محصولات توسط خود، راهی است که سفارش دهندگان امیدوارند از آن طریق در هزینه ها صرفه جویی کنند. به ین صورت که خود شخصا تصاویر لازم را عکسبرداری کنند. فرآیند عکسبرداری در آتلیه هرچند شاید هزینه زیادی به دنبال داشته باشد اما آنچه اهمیت دارد اینست که در نهایت عکسی با کیفیت بالا تهیه می گردد که در همه موارد دیگر تبلیغاتی کاربرد دارد. ما به شما توصیه می کنیم که در طراحی کاتالوگ و بروشور خود حتما از تصاویری استفاده کنید که بصورت اختصاصی برای شما تهیه شده است.
فولدرها عموما جایگاه قرارگیری اسناد و مدارک مربوط به یک پروژه یا مجموعه ای از کاتالوگ ها، پروپوزال ها، لیست های قیمت، پیش نویس ها، قراردادها و ... می باشد
فولدر:
چاپ فولدر با ویژگی های فوق مستلزم طراحی و محاسبات دقیق قالب است. فولدر را می توان به زبان ساده یک پوشه با طراحی و برش های خاص معرفی کرد که امکان ارائه یک بسته تبلیغاتی و یا اطلاع رسانی را ایجاد می کند. معمول ترین فولدر، مقوایی با چاپ رنگی است. این نوع از فولدر علاوه بر جنبه محافظتی و بسته بندی برای اسناد و مدارک، به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و اطلاع رسانی نیز کاربرد دارد. فولدرها عموما جایگاه قرارگیری اسناد و مدارک مربوط به یک پروژه یا مجموعه ای از کاتالوگ ها، پروپوزال ها، لیست های قیمت، پیش نویس ها، قراردادها و ... می باشد که در زمان مذاکره حضوری یا شرکت در نمایشگاه و یا هنگام عقد قرارداد سبب ایجاد نظم و زیبایی در ارائه به مخاطب می شود تا میزان اثر گذاری را بر وی به طور قابل توجهی افزایش دهد. نکته قابل توجه در فولدرها این است که اولاً بتوان تعدادی کاغذ A4 را بدون زحمت درون آن جای داد و محافظت نمود و ثانیاً قالب آن، میزان دورریز کمتری را در مقوا ایجاد کند. معمولاً قالب فولدر به طوری طراحی می شود که اجزای آن در همدیگر قفل شده و بدون نیاز به چسب و صحافی حالت پایداری را ایجاد کند. حتی می توان در برخی از انواع آن برش هایی برای الصاق کارت ویزیت یا CD تعبیه نمود. توصیه می شود فولدر با مقوای گلاسه ضخیم، مثلاً 300 گرمی یا 250 گرمی چاپ شود تا ایستایی و دوام خوبی داشته باشد. با همین هدف بهتر است مقوای آن پس از چاپ با روکش سلفون مات یا براق پوشش داده شود. انجام عملیات چاپ در هر دو طرف بیرون و داخل فولدر امکان پذیر است که این به مورد استفاده آن بستگی دارد.
گران بودن هزینه های چاپ، تولید و پخش و ارسال پستی کاتالوگ، عدم دسترسی به وب سایت در صورت قطع اینترنت و ... باعث رشد روز افزون نرم افزارهای موبایل که به صورت آفلاین بر روی تلفن همراه قابل استفاده می باشند، گردیده است.