ست اداری یک خانواده که هرکدام کاربرد جداگانه ای دارد و جزء لاینفک از تبلیغات به شمار می آید.
ست اداری یک خانواده که هرکدام کاربرد جداگانه ای دارد و جزء لاینفک از تبلیغات به شمار می آید.
ست اوراق اداری چیست؟
اوراق و ست اداری به مجموعه اسنادی از قبیل سربرگ، کارت ویزیت، انواع پاکت نامه و ... اطلاق می شود که در امور اداری و پرسنلی یک کمپانی یا سازمان جهت فعالیت های رسمی یا غیر رسمی، استفاده می گردد. از آنجا که به دلیل زیبایی شناختی و هماهنگی هر چه بیشتر آن سازمان یا برند، بهتراست این اوراق به یکدیگر شبیه و متناسب با هم طراحی و چاپ گردند، بهمین دلیل به آنها اصطلاحا "ست اوراق" گفته می شود.
ست اوراق اداری شامل:
کارت ویزیت یا business card (جهت معرفی شغل و ارائه راه های تماس با کمپانی یا سازمان) سربرگ یا letter head (جهت مکاتبه و نگارش نامه های اداری و رسمی) پاکت نامه یا envelope (جهت ارسال مکاتبات یا رد و بدل کردن قراردادها و ...) یادداشت ها یا note (جهت یادداشت های غیر رسمی که معمولا از پرت کاغذ در چاپ اوراق بدست می آید) البته موارد دیگری نیز مانند فلش کارت ها، کارت های اعتباری، کارت های پرسنلی، فاکتور، فولدر یا پوشه، قبض، کاردکس و فرم های داخلی، کارت های پرسنلی و... وجود دارد که در مجموعه اوراق اداری آورده می شوند، اما به دلیل عمومی نبودن آنها زیاد به آن ها پرداخته نمی شود.
کارت ویزیت :
مهمترین رکن یک تجارت موفق ، مشتریان آن کسب و کار هستند و زمانی که شما یک تصویر زیبا در ذهن مخاطبتان دارید پس در شغلتان نیز به موفقیتی چشمگیر خواهید رسید. یک کارت ویزیت زیبا به غیر از این که حس زیباشناسی مخاطب را تحریک میکند باعث میشود که تصویر بسیار مناسبی از شما و کسب و کارتان در ذهن وی حک شود و هر گاه جایی برند شما را میبیند و یا اسمی از شما میشنود با نگاهی مثبت و تبسمی صمیمانه در مورد شما سخن بگوید. هر شغل یا تخصصی که دارید برای ثبت برند یا اسمتان در ذهن مخاطب نیاز به دو رکن اساسی دارید: 1- لوگوی حرفه ای 2- کارت ویزیت تأثیر گذار. استفاده از کارت ویزیتهایی با طراحیهای غیر قابل قبول و پیشپا افتاده دو عیب اساسی دارد: ۱ – شأن کاری شما را پایین آورده و تصویر تخصص شما را در ذهن مخاطب خراب میکند ۲ – اگر روزی به فکر طراحی یک کارت ویزیت خوب بیفتید ترمیم کردن آن تصویر ذهنی خراب بسیار زمانبر و پر هزینه خواهد بود. به جز تجارت های کوچک و بزرگ و کسب و کار های عمومی هر فرد با تخصص و یا مهارتی خاص نیاز به یک کارت ویزیت دارد . زیرا رایج ترین و ساده ترین شیوه مطرح شدن در تجارت است
معمولا این کارت در ابعاد استاندارد 5×9 سانتیمتر یا 6×9 است که بر روی مقوا با گراماژ گوناگون ارائه می شود.(در مورد قطع کارت ویزیت این نکته ضروری است که بعد از مراحل چاپ به دلیل برش لبه های آن کمی از ابعاد گفته شده کوچکتر میشود) عناصر بصری روی ویزیت عبارتند از نشانه و عنوان، مختصری از محدوده فعالیت(در حد چند کلمه) و نشانی پستی، وب سایت و ایمیل و تلفن. افقی یا عمودی بودن کارت ویزیت بستگی به چگونگی تصاویر و نوشتار آن دارد. در صورت امکان بهتر است در طراحی گرافیک کارت محدوده ای خالی از عناصر نوشتاری و تصویری پیش بینی شود تا در دست گرفتن کارت از آن قسمت انجام گیرد. اندازه فونت های عادی در کارت ویزیت غالباً از ۱۲ پوینت بیشتر نخواهد بود. استفاده از عکس های با جزئیات، به دلیل عدم امکان بزرگ نمایی آنها، کمتر توصیه می شود. تـوجه به تـراز کردن انتها و ابتدا خطـوط و نوشتار با یکـدیگر و با تصـاویر و فـرم ها می تواند گرافیک کارت را قوام بخشد و بر زیبایی چیدمان بیفزاید.
سربرگ
سربرگ ها یا Letter Head ها ، همان کاغذهایی هستند که برای نگارش نامه های رسمی و سازمانی یا برای اشخاص حقیقی ( اما باز به صورت رسمی ) مورد استفاده قرار می گردند. بطور معمول در قطع A4 یا در برخی موارد A5 ارائه می شود. قطع A5 نصف قطع A4 است معمولاً این قطع برای مکاتبات داخلی و یا متن های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی که در سربرگ دیده می شود عبارتند از نشانه و عنوان، نشانی کامل پستی، آدرس وب سایت و شماره های تماس، عناوین تاریخ، شماره، پیوست و همچنین عناصر بصری تزئینی دیگر. بطور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربرگ پیش بینی می شود، این مورد به ویژه در سربرگ های ادارات دولتی بعنوان یک اصل رعایت می شود. اگر چه در سایر موارد طراح می تواند با توجه به روحیه و محدوده ی فعالیت سفارش دهنده، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند. سربرگ ها از آنجاکه دارای نشان رسمی موسسه یا شرکت مربوطه هستند، جزو اوراق رسمی و مهم به حساب می آیند و باید مراقب باشید که این اوراق به دست شخصی که از آن بتواند سوء استفاده نماید، نیفتد.
نکات قابل تامل در طراحی سربرگ:
از نکات مهم در طراحی سربرگ ها این است که سربرگ بهتر است توسط المانهایی که به سلیقه طراح انتخاب می شود (فرم، خط، نوشتار، رنگ و ...) حداقل از دو طرف بسته گردد. مهم نیست که این بسته شدن از کدام ضلعهای سربرگ باشد. اما بهتر است برای زیبایی هرچه بیشتر و فاصله گرفتن آن از اوراق یادداشت، حداقل از دو سمت بسته شود. فونت های استفاده شده در طراحی سربرگ معمولا بین 10 تا 14 پوینت انتخاب می شود.. باید توجه داشت اگرچه ابعاد سربرگ های A5 نصف سربرگ های A4 است اما نباید عناصر بصری را نیز به همین نسبت کوچک کرد ، بلکه باید دقیقاً و مجدداً انتخاب قلم نوشتار و ابعاد عناصری بصری انجام پذیرد . سربرگ ها بهتر است تک زبانه طراحی شوند. استفاده از فونت های انگلیسی در نوشتار آن، از حرفه ای بودن سربرگ کاسته و جز اشغال کردن بی مورد کاغذ فایده ای نخواهد داشت. سربرگ های رسمی و اداری یا قطعا به زبان فارسی طراحی می شوند یا تماما به زبان انگلیسی و سربرگ های دوزبانه عملا معنی و مفهومی نخواهند داشت. استفاده از نمادهای مذهبی در تمامی کارهای گرافیکی در تمام دنیا غیر مجاز تلقی می شود و آنرا نشان بی احترامی به مذهب می دانند. البته استفاده از کلام بسم الله و بسمه تعالی در سربرگ های ایرانی مجاز، اما غیر حرفه ایست. حاشیه سربرگ حداقل یک سانتیمتر در نظر گرفته می شود. به دلیل کپی سیاه و سفید یا فکس نامه ها زمینه اصلی سربرگ سفید یا رنگ بسیار ملایم انتخاب می شود. زمینه های تند رنگی یا المانها با رنگ های تند، بد کیفیت نشان داده میشوند و اگر زمینه از رنگ یا عکس برخوردار باشد ، نوشته های داخل سربرگ یا نامه ، وضوح خود را از دست می دهند. بنابراین در مجموع طراحی سربرگ، هرچه رنگ های ملایم و تنوع کمتری داشته باشند، بهتر است.
پاکت نامه
پاکت نامه برای مراسلات و قراردادن قراردادهای شرکت و ... مواردی از این دست طراحی می شود. ابعاد آن معمولا یا متناسب با کاغذ A4 است که دو تا، از طول، خورده باشد، یا متناسب با کاغذ A4 و یا A5 است که کاغذ، تا نخورده در داخل آن قرار گیرند. محل درج آرم شرکت در پاکت نامه، برخلاف سربرگ های فارسی زبان که باید در گوشه سمت راست قرار داده شود، در بالا و گوشه سمت چپ پاکت نامه قرار داده می شوند. گاهی در چیدمان پاکت نامه (خصوصا پاکتهای ملخی)، آرم را در گوشه پایین نیز قرار می دهند و این کار در برخی طراحی ها، زیباتر هم می نماید. چیدمان عناصر موجود در پاکت نامه بیشتر در حالت افقی انجام می گیرد. گوشه بالا سمت راست پاکت نامه جای قرار گیری تمبر و انجام عملیات پستی، می باشد که بهتر است در طراحی این محل حفظ شود و این قسمت تا حد امکان خالی نگهداشته شود. وجود نام و لوگوی شرکت، آدرس و سایر راه های تماس با شرکت، از ضرورت های لاینفک پاکت های نامه می باشد و عدم وجود آنها نوعی نقص در طراحی به حساب می آید. پاکت ملخی به گونه ای است که در حالت بسته شدن پاکت، عرض آن برابر عرض کاغذ A4 است و طول آن برابر یک سوم طول A4 (چون کاغذ از دو محل در طول تا می خورد و سپس در داخل پاکت قرار داده می شود) می باشد. انتخاب گرم پاکت های ملخی سلیقه ای است و بسته به نیاز شرکت یا موسسه و بودجه آن طراحی و چاپ می گردند. اما شاید بهتر است 100 یا 80 گرم انتخاب شوند. نوع دیگر پاکت ها ، پاکت های A4 و A5 است که بسته به ابعاد سربرگ های شرکت یا مرسولاتی که قرار است در آن جای داده شوند، قطع A4 یا A5 انتخاب می شود. این پاکت ها معمولا برای ارسال و جای دادن قراردادها و اوراقی که قرار نیست تا خورده شوند، استفاده می گردند. گرم کاغذ این پاکت بهتر است بالای 100 انتخاب شود تا پاکت، شیک تر به نظر رسد. این پاکت ها وسط چسب هستند یعنی جلوی پاکت برگشته و در پشت پاکت در وسط به هم رسیده و از داخل چسب می خورند. یک در 5 یا 6 سانتیمتری نیز از بالا، پاکت را می بندد.
نکته های قابل تامل در طراحی پاکت:
قسمت های لب چسب، در هر نوع پاکتی، بی رنگ طراحی می شوند. علت بدون رنگ طراحی شدن لب چسب ها ماندگاری بیشتر و بهتر چسب بر روی کاغذ است. رنگ ها باعث می شوند که چسب به خوبی روی کاغذ ننشیند و خوب بهم چسبیده نگردند. خالی نگهداشتن نیمه ی بالای سمت راست پاکت جهت الصاق تمبر و انجام عملیات پستی است. استفاده از خطوط و فرم های تزئینی نیز بایستی با احتیاط انجام شود چرا که نباید در نصب تمبر و مهرهای پستی اثری داشته باشند . نکته ی پر اهمیت در طراحی ست اوراق اداری ، ضرورت هماهنگی بصری در تمامی آنهاست . به عبارت دیگر یک هویت مشخص باید در میان سربرگ ، کارت ویزیت ، پاکت نامه و... موجود باشد. این هویت بصری مشترک می تواند از طریق ارائه ی عناصر بصری تزئینی مشترک و یا با نحوه رنگ پردازی و چیدمان مشابه و... ایجاد شود. به طور معمول شروع طراحی اوراق اداری از کارت ویزیت یا سربرگ آغاز می شود و سپس براساس الگوی اولیه ، موارد بعدی شکل خواهند گرفت ، ضمن آنکه در هر مرحله امکان بازنگری و تغییر بر روی موارد انجام شده پیشین امکان پذیر است.
گران بودن هزینه های چاپ، تولید و پخش و ارسال پستی کاتالوگ، عدم دسترسی به وب سایت در صورت قطع اینترنت و ... باعث رشد روز افزون نرم افزارهای موبایل که به صورت آفلاین بر روی تلفن همراه قابل استفاده می باشند، گردیده است.